donderdag 15 augustus 2019

Donderdag.


En ik zal jullie vertellen waarom. Eigenlijk is het een rekensom, maar ook een stukje emotie. 
Met Pasen zijn we gestart en het is echt geweldig om hier mogen wonen en werken. Maar het heeft ook een keerzijde: ik blijf werken.
Zoals jullie weten hebben we een flinke verbouwing achter de rug, maar wat jullie niet weten, is dat we nog niet eens op de helft zijn. Het gebouw heeft jarenlang geen onderhoud en liefde gehad. Dat wisten we, dat is niet erg, maar dat kost veel tijd. Een bouwvakker is niet te vinden, de prijzen zijn torenhoog en de wachttijden extreem. En dat terwijl ik het eigenlijk allemaal zelf wel kan.

Maar ja, op het vorige adres waren we 5 uur per week open, hier 18. Bijna 4x zoveel uren achter de toonbank. En als je daar staat, kun je niets anders doen. Oké, ik kan de was vouwen, vaatwasser leegruimen enz. Maar ik moet binnen redelijke afstand van de winkelbel blijven.

Als je dan kijkt naar het aantal bezoekers en de aankopen op een donderdag is deze eigenlijk niet rendabel. Mijn collega’s hebben me gewaarschuwd, de donderdag is de slapste dag van de week. Ik ben lichtelijk eigenwijs, en ‘mislukken’ is beter dan nooit proberen.
Dan wordt het wel tijd voor een keuze, want het wringt aan alle kanten. Ik zit op donderdag duimen te draaien terwijl ik kan verbouwen, maar ook meubels kan restaureren, of lampen opnieuw kan bedraden, want ook dat ligt al maanden stil. Ik blijf inkopen, stapel alles op en heb geen kans om het schoon te maken en te repareren. En dat… is wat ik het liefste doe. Van een vies hoopje ellende iets moois maken, iets wat nog een volgende ronde mee kan.
Want dat wil ik zelf doen, ik wil eigenlijk alles zelf doen. Dat is mijn kracht en ook mijn valkuil. Natuurlijk heb ik mannetjes (en zeker ook vrouwtjes) die mij/ons dingen uit handen nemen. Daar ben ik intens dankbaar voor.  Maar het blijft de kern van een soulstore om het hele proces van aankoop tot verkoop in eigen hand te houden.
 
Jullie hebben vast gemerkt dat ik amper foto’s van kleine spullen post op social media. Dat komt uit tijdgebrek. Geen tijd om vragen over het artikel te beantwoorden, laat staan om een pakket te maken om iets op te sturen.
Dan kan anders, dat kan beter. Zeker omdat ik weet dat jullie van mooie plaatjes genieten. En ook om de mensen die niet in de gelegenheid zijn om de winkel te bezoeken te voorzien van mooie spullen.

Buiten de openingstijden doe ik natuurlijk ook nog andere dingen. Nee, ik heb geen andere baan, dat wordt wel vaak gedacht. Ik ben gemiddeld nog 2 dagen op inkoop, dan heb ik nog inkoopadministratie, verkoopadministratie, prijzen, bijvullen en de winkel schoonmaken.
Ook wil ik nog wel eens niets doen. Soms, als het kan. En tijd maken voor de mensen om ons heen voor mijn ouders, en de kippetjes natuurlijk. En tuinieren of een rondje fietsen, want dat vind ik ook leuk.

Kortom: dag donderdag, hallo tijd voor andere dingen met meer rendement
J




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.