zondag 22 maart 2020

Project.

Op social media zag ik Fred van Leer en Richard Groenendijk beide met Lego in de weer om de tijd om te krijgen. Slim, dacht ik, zo'n bouwpakket. De Lego uit mijn kindertijd heb ik recent allemaal verkocht, mede door met stip de negatiefste marktplaats transactie ooit, daar wil ik het niet meer over hebben.
Dus geen Lego voor mij, dan maar een ander bouwpakket. Nou, dat werd een grote.
Wat jullie misschien niet weten, ik kom van oorsprong uit de tuinbouw. Ooit in een grijs verleden in Den Bosch de Agrarische Hogeschool gedaan in de richting Sier- en Voedingstuinbouw. Via zorgboederijen in de zorg terecht gekomen en nu heb ik een winkel. Zo kan het gaan.
Terug naar het agrarische. In mijn studietijd hadden we in de tuin bij mijn ouders een kwekerijtje, hobbymatig, met best een uitgebreide collectie kruidachtige vaste planten. Mijn vader heeft dat in de afgelopen jaren op zijn manier voortgezet. Door zijn leeftijd en zijn gestel is het moment gekomen dat het allemaal niet meer gaat en hij is reƫel daarin en wil minderen.
Nu kom ik bij het punt van het bouwpakket. Bij mijn ouders in de tuin staan 2 broeikassen van redelijk formaat en in overleg met mijn vader mocht er daar eentje van naar hier. En zo'n kas is 1 groot bouwpakket van aluminium profielen en glas en moertjes en boutjes. Mijn bouwpakket van de afgelopen dagen en de komende tijd. Mijn vader is het type dat altijd zorgt dat dingen degelijk zijn en voor de eeuwigheid meegaan. Toen ik kind was maakte hij speelgoed voor me van hout, het was alleen niet te tillen door een kind. Als hij een jampotje dichtdraait, krijgt niemand het meer open.

Zo ook de fundering van de kas. Betonbandjes. Een normaal formaat zou voldoende zijn. Pa zou pa zijn niet als dat niet het dubbele formaat en gewicht zou zijn. En dan nog met stoeptegels eronder en in de beton gegoten. Zijn tuin loopt af, dus vanaf daar moesten die ellendige zware dingen bergop, en een trap op, de bus in, hier de bus uit, en dan hier nogmaals een trapje op. Ideaal dus dat dubbele gewicht.
Niettemin, ze zijn hier. I did it! Komende tijd ga ik alles schoonmaken en opbouwen en dan hebben we hier een fijne broeikas. De kas van mijn vader...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.