zondag 3 februari 2019

Deadline.

Ik krijg de laatste tijd geregeld de vraag wanneer de opening van de winkel is. Ik weet het nog steeds niet. We hebben altijd gewerkt volgens het principe: 'af is af en dan gaan we open'. Echter de laatste weken was er een soort van deadline. Met allemaal haken en ogen, moeilijkheden en vooral stress. Op de momenten dat alles gesmeerd liep en er meters gemaakt werden, dacht ik... Makkelijk: appeltje, eitje. De momenten dat ik alleen aan het prutsen was in de kou, dacht ik... Never nooit niet.

Nu is de deadline overboord, weg stress. Het kan dat we het oorspronkelijke plan halen, zo niet, ook geen punt.
Met het tempo van afgelopen week halen we het zeker. Dinsdag werden de tuindeuren geplaatst, pap heeft maandag het muurtje onder het raam eruit gesloopt en dinsdagmorgen hebben we samen het raam eruit gebroken. In de middag kwam Timmerbedrijf van den Heuvel uit Neeritter. Dat benoem ik even met klem... Want die leveren TOP-werk. Het kozijn is in hun eigen werkplaats gemaakt en tot op de millimeter precies geplaatst. Het effect in de winkel is WAAW... Echt WAAW. En ook fijn voor de buren, die kijken niet meer tegen een dichtgetimmerd raam aan... ook prettig...

Verder werd er woensdagavond tot bijna middernacht gewerkt aan de plankenwanden, en dat werd gisteren vervolgd. Honderden planken, bijna 5000 spijkers. En nog niet klaar. Bijna...


Mijn schoonouders en Chrit zijn tante kwamen even helpen en ruimden in een razend tempo de winkel op beide verdiepingen op. Wat jullie misschien niet verwachten van mij, en ik beken het met de schaamte op mijn wangen: ik ben een ontzettende rommelmaker. Tijdens verbouwing dan wel. Ik laat overal gereedschap slingeren, bij voorkeur op de vloer. Overal een wirwar van verlengsnoeren en in elke hoek staan materialen of projectjes die half af zijn. Een eigenschap waar ik mezelf voornamelijk aan irriteer, en toch gebeurt het me. Mijn schoonvader heeft dat door denk ik, want eens in de zoveel tijd komt hij opruimen en veegt de boel eens grondig aan. Gisteren zag ik de delegatie uit het zuiden niet meer staan, vanwege de stofwolk waarin ze aan het werk waren.


In de tussentijd heeft een lieve collega het camerasysteem voor me opgehaald, wat ik na een tip van de elektricien ergens kon overnemen. Heel veel kabels en een handleiding in het Chinees en nergens een vertaalde versie te vinden. Een uitdaging. De tafel in de woonkamer vol met uitdaging.

Voor het geluidssysteem in de winkel zijn de offertes binnen en een vriend die 'in de muziek' zit, is ze aan het beoordelen. Naar mijn idee zou een eenvoudige installatie hierbij voldoen en lijken de aangeboden systemen discotheek-waardig. Tips inzake geluidssystemen zijn welkom, graag zelfs.

Vanmiddag gaan de elektricien en ik weer verder met kabels in de weer. Met de zon door de winkelruiten en de heater aan... Just a lovely way to spend a sunday afternoon...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.